TRE®

hart, tekening, symbool, tattoo

“Never judge your body, just observe it”. David Berceli

Spanning, stress & trauma bij dieren

Spanning, stress en levensbedreigende situaties zijn voor de meeste (zoog) dieren bijna dagelijkse kost en toch is er, in de vrije natuur, nooit een dier ontdekt dat lijdt aan post traumatische stress of dat last heeft van burn-out verschijnselen.

Waarom krijgen wij mensen wel last van te veel spanning en stress en kunnen wij er zelfs heftig ziek van worden? Terwijl wij een bijna gelijk regulatiesysteem in ons zenuwstelsel hebben als dieren.

Als een dier, neem bijvoorbeeld een hert, in gevaar is ‘beslist’ het centraal zenuwstelsel in een split-seconde wat de beste overlevingskansen biedt: vluchten of vechten. Werken beiden niet voldoende, dan kan het hert in de ‘freeze‘ gaan.

Tijdens een gevaarlijke situatie komen er onmiddellijk hormonen vrij (adrenaline en cortisol), de spieren spannen aan, de bloeddruk en hartslag stijgen, de zintuigen worden scherper en de pijngrens stijgt. Hierdoor is het hert helemaal klaar om in actie te komen. Door te vluchten of te vechten gebruikt het een groot deel van die opgebouwde overlevingenergie. Is het dier weer in veiligheid dan trilt/schudt/vibreert het het laatste restje overlevingsenergie van zich af en keert vervolgens terug naar een staat van ontspanning.

Gaat het hert in de ‘freeze’ (schijndood) dan wacht het tot het gevaar geweken is. Vervolgens checkt het of het veilig is om daarna het teveel aan overlevingsenergie van zich af te schudden.

Ontladen is in het dierenrijk heel normaal en eenvoudig. Denk ook aan paarden die trillen rond de flanken, een vogel die zijn veren flink uitschud of een hond die trilt. De opgeslagen overlevingsenergie/spanning, worden hiermee letterlijk eruit ‘geshaked’.

Spanning, stress & trauma bij mensen

Bij de meeste mensen is dit natuurlijke proces van ontladen verstoord en wordt niet (meer) als zodanig herkent. Als wij te maken krijgen met een fysieke bedreiging, bijvoorbeeld een inbreker in ons huis, dan ‘kiest’ het centraal zenuwstelsel of we gaan vluchten, vechten of bevriezen. Er komen o.a. hormonen vrij waardoor we in actie kunnen komen. Bij een niet fysieke bedreiging, bijvoorbeeld bij het voeren van een lastig gesprek, komen dezelfde hormonen vrij. Want ook dit ziet het centraal zenuwstelsel als gevaar.

Zijn wij weer in veiligheid (de inbreker is weg en het gesprek is gevoerd) dan is de overlevingsenergie niet meer nodig. En kan het signaal ‘veilig’ worden doorgegeven aan de hersenen, waardoor het lichaam kan terug keren naar een ontspannen staat van zijn. Echter dat kan niet zonder de overlevings energie te gebruiken door letterlijk in beweging te komen (vluchten of vechten) en/of daarna te ontladen. 

En daar zit nu juist het probleem. We voelen ons gespannen, maar de opgekropte energie komt er meestal niet uit. Onze socialisatie en de werking van het verstand (neo-cortex) zitten ons vaak in de weg en nemen het over. We onderdrukken de signalen van ons lichaam met het denken, we voelen ons vaak niet veilig genoeg om te ontladen en we gaan al snel weer over tot de orde van de dag. Op deze manier blijven lichaam en geest ongemerkt in een staat van alertheid en ondermijnen we ons zelfhelende vermogen om te herstellen.

De psoas spieren, de zogenaamde vlucht-vechtspieren, zijn één van de sterkste spieren in ons lichaam, die ongemerkt spanning kunnen blijven vasthouden. Dit kan gevolgen hebben voor onze lichaams houding, onze ademhaling, onze spijsvertering en het gevoel van ‘lekker in je vel zitten’.

TENSION & TRAUMA RELEASING EXERCICES

Bij ieder mens is het natuurlijk en oeroude mechanisme om overtollige overleving energie letterlijk van ons af te trillen/te schudden/te vibreren aanwezig. Dat zit in ons DNA. We weten alleen niet meer goed hoe het moet, maar met wat hulp en oefening kunnen we ons dit gemakkelijk weer eigen maken.

TRE® staat voor Tension & Trauma Releasing Exercises, oftewel spanning & trauma ontladende oefeningen.

Met behulp van TRE® kun je ervaren dat het opbouwen van spanning met evenveel gemak weer kan worden ontladen. Dit kan door het doen van zeven eenvoudige fysieke oefeningen. Daarmee spreken we het oeroude mechanisme van ontladen aan, waardoor de overlevings energie/spanning kan worden los gelaten.

Het spontane trillen/schudden/vibreren wat hierdoor ontstaat, helpen om de vastgehouden spanning in o.a. spieren en bindweefsel los te laten. Hierdoor worden afvalstoffen afgevoerd en kan ons zenuwstelsel terugkeren naar een ontspannen staat. Rust en balans. 

Met behulp van TRE® komt niet alleen het lichaam tot rust, maar kunnen we ook onze emotionele rugzak legen. Zonder er over te praten kunnen emoties, verbonden aan pijnlijke gebeurtenissen, verminderen of zelfs verdwijnen.

Tre, ademcoaching, Isha, praktijkruimte, ontspanning

TRE® aanleren

Tijdens een TRE® sessie leer je de 7 eenvoudige en veilige oefeningen, die het natuurlijke mechanisme van ontladen oproepen. Je leert hoe je het ontladings proces zelf, op ieder gewenst moment, kunt stoppen, reguleren en integreren. En hoe je meer gevoel voor je eigen grenzen kunt ontwikkelen. 

Vaak kun je al na de eerste sessie de bijzondere kracht van TRE® ervaren en is er een effect waarneembaar. 

Doorgaans kun je TRE® in 3 tot 5 sessies zodanig aanleren dat je er zelf mee verder kunt gaan.

Er is ook een mogelijkheid om een TRE® Dagdeel te doen. We gaan eerst in op de theorie achter TRE®, daarna ervaart je een TRE® sessie, we pauzeren met een lunch en eventueel een wandeling in het nabij gelegen natuurgebied en we sluiten af met nog een TRE® sessie.

TRE® draagt bij aan?

  • een ontspannen gevoel
  • meer emotionele veerkracht
  • minder hoofd-, nek- en schouderpijn
  • vermindering spier- en rugpijn
  • meer energie
  • betere nachtrust
  • meer geduld
  • betere concentratie
  • beter om kunnen gaan met stress
  • het beter verwerken van heftige gebeurtenissen
  • vermindering van burn-out verschijnselen
  • een relaxtere houding naar de omgeving
  • minder piekeren;
  • afname van angsten, onrust en paniekgevoel;
  • verminderen pijn  

Voor wie?

TRE® is in principe voor iedereen een veilige en effectieve manier om spanning te ontladen. De oefeningen zijn voor alle niveaus en ervaring is niet nodig. TRE® is er voor jong en oud.

Wanneer je TRE® hebt leren toepassen kan je het waar en wanneer je wilt voor jezelf inzetten en krijgt je daarmee grip op je eigen herstel.

Ook sporters hebben de weg naar TRE® gevonden. Het is een doeltreffende manier om na een intensieve training de spieren weer optimaal te ontspannen, waardoor de doorbloeding en de afvoer van afvalstoffen verbetert.

Tre, Tre sessie, Tre groeps sessie, Ontspanning, traumarelease, TRE oefeningen

Liever geen TRE® als je…

Liever geen TRE® als je minder dan 3 maanden zwanger bent of als je epilepsie hebt. Gebruik je medicijnen en/of heb je ernstig psychische en/of lichamelijke klachten overleg dan eerst. 

TRE® in groepsverband is niet geschikt voor mensen met ernstige fysieke en/of psychische trauma’s.

TRE® kan een goede aanvulling zijn op psychologische/psychiatrische begeleiding, maar is geen vervanging.

TRE is ontwikkeld door David Berceli P.H.D.

TRE® is zo’n 30 jaar geleden ontwikkeld door David Berceli P.H.D. David Berceli woonde en werkte vele jaren in oorlogs- en rampgebieden als traumatherapeut en het was zijn droom om grote groepen mensen met opgelopen trauma op een effectieve manier te kunnen helpen. 

De ervaringen van zo’n 30 jaar TRE® bewijzen dat TRE® zeer effectief is bij het verwerken van trauma en zeker ook positief resultaat boeken bij het verlagen van stress, angst, spanning en pijn. 

David Bercelli is betrokken geweest bij projecten om Amerikaanse soldaten, die naar Afghanistan uitgezonden werden, voor hun vertrek TRE® te leren. David heeft o.a. slachtoffers getrained van de aardbeving in China, de bomaanslag in Oslo, kinderen in Zuid-Afrika en mensen in verschillende landen opgeleid om deze trainingen te doen.

David Berceli heeft TRE® gepresenteerd als een ‘self help tool’, ook voor mensen die geen toegang hebben tot therapie of andere vormen van ondersteuning. Ook zijn er veel mensen die geen therapie nodig hebben, maar die een zelfhulp-methode willen om hun eigen dagelijkse stress te reguleren.

TRE® Nederland

TRE® Nederland maakt onderdeel uit van een wereldwijd netwerk van nationale organisaties. Met elkaar zijn deze in meer dan 60 landen actief. TRE® bestaat inmiddels zo’n 30 jaar.

Laat je altijd door een gecertificeerde TRE® provider begeleiden. TRE® gaat voor 10% over ontladen en voor 90% over hoe je het proces kunt reguleren. Waardoor je meer rust en vertrouwen kunt ervaren. Dit is heel belangrijk wanneer het gaat om TRE® op een veilige manier ervaren en doen.

TRE certificate of completion, trauma releasing exercises, TRE provider, David Berceli en Daan Timmers
José Löhr is een gecertificeerd TRE® Provider. Individueel & groepen tot 8 personen. José is aangesloten bij TRE® Nederland en TRE® Trauma Prevention.

Meer weten? 

Wetenschappelijk onderzoek vind je op de internationale website www.traumaprevention.com/research

Bekijk hieronder video’s over TRE®

Wat trek je aan tijdens een TRE® sessie en wat neem je mee?

Draag tijdens een TRE® sessie makkelijke en ruim zittende kleding. Eventueel een extra vest of trui mee en warme sokken (blijft altijd een raam op i.v.m. de ventilatie). Verder gebruiken we een handdoek en een dekentje.

Ik zorg ervoor dat alle materialen schoon zijn. Vindt je het fijner om je eigen mat, handdoek en deken mee te nemen dan kan dat en anders heb ik dat hier natuurlijk ook.

José Löhr, Praktijk voor TRE, Adem Coaching, Creatief Kunstzinnige Begeleiding en Retreats.