Adem Coaching

Natuur, blauwe lucht, TRE, Adem Coaching, Creatief Kunstzinnige begeleiding en Retreats

“Breath is life. We should pay as much attention to it as any other aspect of beingness.” Swami Nostradamus Virato

Ademen is super belangrijk! Zonder zuurstof kan ons lichaam niet functioneren. We kunnen best een tijdje zonder eten en zelfs zonder water, maar niet zonder zuurstof. Als we niet ademen zijn we binnen enkele minuten dood. Zuurstof is onontbeerlijk voor alle basisactiviteiten in het lichaam, zoals het verbranden van voedsel en het werken van de spieren en de hersenen.

Goed Ademhalen

Ademen gaat vanzelf, alleen goed ademhalen gaat vaak niet meer vanzelf. Door alles wat we in ons leven meemaken, zoals stress, trauma, aandoeningen of ziektes, ontwikkelen we een uniek adempatroon welke informatie geeft over hoe wij in het leven staan. Vaak hebben we niet door dat we onze adem hebben “vast” gezet of dat ons adempatroon (chronisch) is verstoord.

De meeste mensen ademen, in een rustige toestand, hoog en oppervlakkig in de borstkas en vaak via de mond. De adem is hierdoor snel en er komt te veel zuurstof binnen. Dit beperkt het gebruik (soms 30 tot 40 procent) van de longcapaciteit.

Onze emotionele, fysieke en psychische staat van zijn, hebben invloed op onze ademhaling. Andersom kan ook! Door onze adem bewust te sturen hebben we invloed op hoe we ons voelen en daarmee op onze gedachten en onze gezondheid.

Ademhaling en stress

Als we ons gespannen of angstig voelen, dan ademen we nog oppervlakkiger dan we vaak al doen. De adem is dan hoog in de borst; kort en meestal via onze mond. Omdat de hartslag de ademhaling volgt, gaat deze mee omhoog. Het lichaam maakt zich als het ware klaar voor actie (vluchten/vechten). Door de hoge hartslag, raken we nog meer gespannen, waardoor we weer sneller gaan ademen. Een vicieuze cirkel.

Gaan we vervolgens weer kalm en regelmatig via onze neus ademen, dan kalmeren we bijna direct ons zenuwstelsel. De hersenen krijgen daardoor het signaal dat het veilig is en het lichaam kan ontspannen.

We hebben altijd en overal toegang tot onze eigen adem. De adem is de meest veilige, toegankelijke en eenvoudige zelfhulptool die er is!

Wat doe ik als ademcoach?

Tijdens een ademsessie kijken we naar je adempatroon van dit moment en ik help je om langzamer en via je neus te gaan ademen. Dat is de basis; een gezonde en kalme ademhaling. Bovendien krijg je hiermee tools in handen om jezelf te alle tijde te kunnen helpen en je zult merken dat de positieve effecten van een gezonde ademhaling enorm groot zijn.

Dan zijn er verschillende ademhalingstechnieken elk met een ander doel en effect. Denk bijvoorbeeld aan de ‘Verbonden Adem’, een techniek waarmee je blokkades kunt opruimen en balast kwijt kunt raken. De ‘Wim Hof Methode’, die een fysieke en mentale boost aan energie geeft. De ‘Hart Coherentie’, die ervoor zorgt dat je hart en het autonome zenuwstelsel met elkaar in balans komen. En de Buteyko Methode*, die de ademhaling rustiger en meer ontspannen maakt, zodat er minder Co2 verlies is.

In overleg met jou zet ik één of meerdere technieken in en geef je tips en oefeningen mee. Door regelmatig ademhalingsoefeningen te doen verbeter je je adempatroon en met behulp van de ademsessies zet je een proces in gang waardoor je oude patronen opruimt en balast kwijt raakt. Zodat je letterlijk en figuurlijk weer vrijer kunt ademen. Dat heeft invloed op alle gebieden van je leven.

Voor wie is Adem Coaching?

Ademcoaching is voor iedereen! Wil je een betere gezondheid, fysiek, emotioneel of mentaal, start dan bij een goede ademhaling.

Ademcoaching helpt bijvoorbeeld bij;

  • Betere conditie
  • Sterker immuunsysteem
  • Betere spijsvertering
  • Minder spanning, stress en angstgevoelens
  • Betere nachtrust en slaapkwaliteit
  • Verlichten van pijn
  • Betere concentratie
  • Vrijer en levendiger voelen

Draag tijdens een sessie comfortabele, ruim zittende kleding. Neem een extra vest/trui mee. Eventueel warme sokken. Wil je liever je eigen matje, handdoek en deken meenemen dan kan dat, maar dat hoeft natuurlijk niet. Eet voor een ademsessie geen zware maaltijd en drink na afloop voldoende water.

*Ik ben in opleiding tot Buteyko Therapeut en verwacht dit najaar de opleiding af te ronden. De Buteyko Methode is een ademhalingstherapie, ontwikkeld door de Oekraïense arts Konstantin Buteyko. Het doel van de therapie is een rustige, ontspannen ademhaling te ontwikkelen.

Daarbij volg ik Masterclasses, level 1 & 2, bij Kasper van der Meulen en ook die opleiding hoop ik in binnenkort af te ronden.

Wat is TRE® en waarom is de combi met Ademwerk zo krachtig?Lees het artikel van Nikki van der Velden, Founder of The Breathwork Movement; https://www.thebreathworkmovement.nl/blog/ademwerk-tre

Nog een prachtig artikel van Nikki van der Velden; Founder of The Breathwork Movement. ‘Waarom bewust ademhalen je immumsysteem versterkt’ https://www.thebreathworkmovement.nl/blog/ademhaling-immuunsysteem

José Löhr, Praktijk voor TRE, Adem Coaching, Creatief Kunstzinnige Begeleiding en Retreats.